plakat para110x150praca socjalna 150px

Watykan wyjawił cud fatimski

Watykan wyjawił cud fatimski

  Ozdrowiały 9-letni Brazylijczyk jest dowodem na świętość rodzeństwa z Fatimy, którym 13 maja 1917 roku miała objawić się Matka Boska....

REKOMENDACJA KOMISJI KONKURSOWEJ NA STANOWISKO DYREKTORA KLICZNICZNEGO SZPITALA WOJEWÓDZKIEGO NR 2 W RZESZOWIE

REKOMENDACJA KOMISJI KONKURSOWEJ NA STANOWISKO DYREKTORA KLICZNICZNEGO SZPITALA WOJEWÓDZKIEGO NR 2 W RZESZOWIE

  Dziś, 5.05.2017 r., odbyły się rozmowy z kandydatami na dyrektora Klinicznego Szpitala Wojewódzkiego nr 2 im. Jadwigi Królowej. W...

W Zabawie pod Tarnowem „wyląduje” samolot z II wojny światowej

W Zabawie pod Tarnowem „wyląduje” samolot z II wojny światowej

  Do Sanktuarium Błogosławionej Karoliny Kózkówny w Zabawie trafi wrak maszyny Douglas C-47 Skytrain/Dakota, który ma upamiętnić słynną...

O praktyce komunikacji kryzysowej podczas pierwszego dnia Kongresu Profesjonalistów PR

O praktyce komunikacji kryzysowej podczas pierwszego dnia Kongresu Profesjonalistów PR

  Dwanaście wystąpień, ponad trzystu uczestników, dziesiątki ciekawych case’ów. Tak w skrócie podsumować można pierwszy dzień...

LEKARZE Z RZESZOWA BĘDĄ UCZYĆ SIĘ W KLINICE Z LEVERKUSEN

LEKARZE Z RZESZOWA BĘDĄ UCZYĆ SIĘ W KLINICE Z LEVERKUSEN

  Szkolenia personelu medycznego w prestiżowej Klinice w Leverkusen – to cel podpisanego właśnie porozumienia, pomiędzy niemiecką placówką...

Restrukturyzacja zatrudnienia w Wojewódzkim Szpitala w Przemyślu

Restrukturyzacja zatrudnienia w Wojewódzkim Szpitala w Przemyślu

  W związku z połączeniem Szpitali Wojewódzkich w Przemyślu informujemy, że zwolnienia osób mających odejść na świadczenia przedemerytalne...

TVP znów zadłużona? Sytuacja finansowa spółki wciąż jest ukrywana

TVP znów zadłużona? Sytuacja finansowa spółki wciąż jest ukrywana

  Na 800 mln zł prezes Jacek Kurski zamierza zadłużyć TVP. Z nieoficjalnych informacji wynika, że wniosek o kredytowanie trafił już do...

Handlowcy chcą powołać sieć tanich jadłodajni. Po co? By nie marnować żywności

Handlowcy chcą powołać sieć tanich jadłodajni. Po co? By nie marnować żywności

Opłatę w wysokości 10 groszy za każdy kilogram zmarnowanej żywności proponują senatorowie sklepom. Te odpowiadają: nie chcemy kar, zbudujmy...

Greckokatolicki biskup Grzegorz Chomyszyn okazał się prorokiem

Greckokatolicki biskup Grzegorz Chomyszyn okazał się prorokiem

  Z ks. prof. dr hab. Stanisławem Nabywańcem, kierownikiem Zakładu Historii Nowożytnej i Dziejów Kościoła Uniwersytetu Rzeszowskiego,...

Wygrali konkurs wiedzy o Rzeszowie

Wygrali konkurs wiedzy o Rzeszowie

    Uczniowie z rzeszowskiej jedynki wygrali Międzyszkolny Konkurs Wiedzy o Rzeszowie pt." Rzeszów -moje miasto". Zmagania...

  • Watykan wyjawił cud fatimski

    Watykan wyjawił cud fatimski

    piątek, 12, maj 2017 15:07
  • REKOMENDACJA KOMISJI KONKURSOWEJ NA STANOWISKO DYREKTORA KLICZNICZNEGO SZPITALA WOJEWÓDZKIEGO NR 2 W RZESZOWIE

    REKOMENDACJA KOMISJI KONKURSOWEJ NA STANOWISKO...

    piątek, 05, maj 2017 15:43
  • W Zabawie pod Tarnowem „wyląduje” samolot z II wojny światowej

    W Zabawie pod Tarnowem „wyląduje” samolot z II...

    piątek, 28, kwiecień 2017 17:20
  • O praktyce komunikacji kryzysowej podczas pierwszego dnia Kongresu Profesjonalistów PR

    O praktyce komunikacji kryzysowej podczas...

    czwartek, 20, kwiecień 2017 22:17
  • LEKARZE Z RZESZOWA BĘDĄ UCZYĆ SIĘ W KLINICE Z LEVERKUSEN

    LEKARZE Z RZESZOWA BĘDĄ UCZYĆ SIĘ W KLINICE Z...

    czwartek, 13, kwiecień 2017 16:47
  • Restrukturyzacja zatrudnienia w Wojewódzkim Szpitala w Przemyślu

    Restrukturyzacja zatrudnienia w Wojewódzkim...

    wtorek, 11, kwiecień 2017 13:32
  • TVP znów zadłużona? Sytuacja finansowa spółki wciąż jest ukrywana

    TVP znów zadłużona? Sytuacja finansowa spółki...

    wtorek, 04, kwiecień 2017 18:08
  • Handlowcy chcą powołać sieć tanich jadłodajni. Po co? By nie marnować żywności

    Handlowcy chcą powołać sieć tanich jadłodajni....

    czwartek, 16, marzec 2017 18:00
  • Greckokatolicki biskup Grzegorz Chomyszyn okazał się prorokiem

    Greckokatolicki biskup Grzegorz Chomyszyn...

    poniedziałek, 26, grudzień 2016 14:52
  • Wygrali konkurs wiedzy o Rzeszowie

    Wygrali konkurs wiedzy o Rzeszowie

    sobota, 10, grudzień 2016 22:43

O dylematach i pułapkach marketingu miasta

Moda na marketing-DSC00585- Marketingu miasta nie da się sprowadzić do promocji miasta. Marketing miasta wymaga konsekwencji i cierpliwości, gdyż efekty nie pojawią się od razu – uważa prof. dr hab. Rafał Drozdowski - dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, który w środę (7 grudnia) gościł w Rzeszowie na zaproszenie Towarzystwa Przyjaciół Rzeszowa. Spotkanie dyskusyjne „Otwarty mikrofon” z udziałem prof. Drozdowskiego zostało zorganizowana w rzeszowskim Ratuszu.

Zdaniem prof. Drozdowskiego, marketing miasta musi być „zawieszony” między gorzkim realizmem (nigdy Kraków nie będzie Rzymem a Poznań Hamburgiem) a śmiałym wizjonerstwem (jeśli jest tylko gorzki realizm najprawdopodobniej skończy się na marazmie, jeśli jest tylko śmiałe wizjonerstwo najprawdopodobniej utracimy kontakt z rzeczywistością i zaczniemy stawać się śmieszni). Marketing miasta nie może ograniczać się do akcji, kampanii i eventów („jak nie wiesz, co robić buduj aquapark”).

- Marketing miasta staje się skuteczny, zaczyna przynosić efekty, choć oczywiście nie od razu, dopiero wówczas, gdy opiera się na zrozumieniu, czym dziś jest miasto – stwierdził prof. Drozdowski. Według niego najprostsza definicja miasta brzmi: Miasto to zbiór ofert plus zbiór instrukcji „używania miasta”.

Zdaniem poznańskiego socjologa, im więcej ofert i im one bardziej są zróżnicowane, tym lepiej. Powinny to być oferty zarówno dla mieszkańców, jak i dla przyjeżdżających do miasta studentów, dla turystów, dla inwestorów, dla „normalsów” i dla „oryginałów”, dla dorosłych i dla dzieci, dla polityków, dla artystów, dla „poszukiwaczy mocnych wrażeń”, dla zwierząt itd. Ważny jest też zbiór ofert pracy, rozrywki, ofert kulturalnych, edukacyjnych, sportowych, biznesowych, handlowych, usługowych itd.

Po stronie zakazów i nakazów są te nieoficjalne i te oficjalne. Tworzą one regulamin „używania miasta”, stanowią „reżimy dyscyplinujące” (np. gdzie wolno palić??? Ile kosztuje nieposprzątanie po swoim czworonogu).Oferty i instrukcje-DSC00586

Jak to ma się do marketingu miasta? Odpowiedź na tak postawione pytanie jest złożona. Miasto jest tym lepiej postrzegane im lepiej zabezpiecza interesy i potrzeby swoich „użytkowników”, słowem: im więcej jest w stanie dostarczyć ofert. Im więcej ofert tym więcej szans i możliwości, tym więcej pluralizmu, tym więcej życia miejskiego i życia w mieście. Im więcej ofert, tym większe prawdopodobieństwo, że pojawią się wśród nich oferty niszowe; to dobrze, bo są one najbardziej opłacalne dla ich „dostawców”. Miasto jest tym lepiej postrzegane im bardziej jego „instrukcje używania” postrzegane są jako sensowne (służące obronie dobra wspólnego, godzeniu przeciwstawnych racji itd.).

Dla potwierdzenia tezy prof. Drozdowski podał kilka przykładów haseł reklamowych miast, które odniosły spektakularną porażkę. Jednym z nich jest to dotyczące Poznania. Brzmi ono: „Poznań - miasto know-how”. Jak zauważył socjolog, kampania promocyjna kosztowała 20 mln zł. Jednak mieszkańcy nie identyfikują się z hasłem, przekręcają je na: „Poznań - miasto hau, hau”. Zdaniem profesora, „Poznań - miasto know-how” zostało odczytane jako ukłon w stronę korporacyjnego Poznania, dlatego wywołało ostrą dyskusję na temat praw do miasta różnych środowisk i równorzędności wielu różnych ofert, nie tylko jednej, biznesowej.

Pytany o hasło „Rzeszów stolicą innowacji”, którego jest autorem, odpierając zarzuty krytyków stwierdził: - W społecznym odbiorze hasła „Rzeszów - stolica innowacji” nie widzę żadnych analogii z tymi poznańskimi. Ci, którzy się z niego śmieją, śmieją się z własnej bezradności. Jeżeli masz ramę do bycia kreatywnym i innowacyjnym, a nie jesteś, to się zastanów. Jeśli Poznań mówi „miasto know-how”, to nie jest to wspólna platforma dla wszystkich, jeśli Rzeszów mówi „stolica innowacji” - to każdy może to odczytać dla siebie, bo każdy może prowadzić swoje życie w sposób innowacyjny - w aspekcie gospodarczym, naukowym, politycznym, prywatnym. Innowacja może dokonywać się na każdym polu. To hasło odnosi się do każdego. Rzeszów także ma naukową, historyczną i ekonomiczną podstawę do bycia innowacyjnym. Ważnym elementem jest tu mobilizowanie, ośmielanie mieszkańców przez władze miasta: to miejsce nie jest stolicą innowacji, ale może być.

Zdaniem prof. Drozdowskiego, niektóre oferty miejskie „zabijają”, a inne w rezultacie zaburzają miasto zamiast je uatrakcyjniać, jak na przykład poznański Stary Browar, który przyspieszył upadek centrum Poznania (stając się de facto nowym centrum miasta). Jedna super oferta przyćmiła sobą setki ofert pomniejszych. Problem w tym, że i one miały wpływ na wizerunek miasta. Stary Browar zmienił oblicze ul. Półwiejskiej. Rynkowa wartość czynszowych kamienic usytuowanych w pobliżu Starego Browaru istotnie się zwiększyła. Bywa też i tak, że niektóre oferty miejskie pociągają za sobą nowe i zarazem nieakceptowane - z uwagi na swą represyjność - przez mieszkańców instrukcje używania miasta (przykład ul. Tumskiej w Płocku - rewitalizacja ul. Tumskiej zmniejszyła, a nie zwiększyła liczbę ofert tego miejsca, więc i poniekąd miasta…). Zdarza się, że niektóre oferty miejskie są grą pozorów, która w istocie odsłania powierzchowność strategii rozwojowych (strategii marketingowych miast lub ich brak, np. niektóre artystyczne eventy, sztuka w przestrzeni publicznej - sztuka w miejscach publicznych to nie zawsze sztuka publiczna). Niektóre oferty miejskie niszczą pluralizm miasta za sprawą swej stronniczości, jednostronności, „uzurpatorskiego charakteru” (przykład kampanii Poznań – miasto know-how).Pock-DSC00587

Nie ulega wątpliwości, uważa prof. Drozdowski, że marketing to tylko komunikowanie, trzeba mieć jednak, o czym mówić. Tym łatwiej mówić, im więcej atrakcyjnych ofert i im więcej przyjaznych „instrukcji używania miasta”. Na szczęście, tworzenie i podtrzymywanie atrakcyjnych ofert jest prawem i zadaniem wszystkich – poczynając od prezydentów i burmistrzów a kończąc na „zwykłych mieszkańcach”. Miasto to nie firma, oferty to nie produkty. Marketing miasta to nie wymyślanie miasta, ale opowiadanie o prawdziwym mieście.

Organizatorami spotkania byli: Instytut Socjologii Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszowski Oddział Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, Wydział Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Miasta Rzeszowa oraz Towarzystwo Przyjaciół Rzeszowa.

Relacja dźwiękowa z wykładu i dyskusji na: http://wyslijplik.pl/manage.php?uid=y8xXTDfX

 

***

Sylwetka gościa:

Rafa- Drozdowski 2008 1Prof. dr hab. Rafał Drozdowski, dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, kierownik Zakładu Socjologii Życia Codziennego w  Instytucie Socjologii UAM, profesor Wyższej Szkoły Biznesu w Gorzowie Wielkopolskim. Absolwent studiów politologicznych i socjologicznych na UAM, w latach 90-tych aktywnie uczestniczący w budowaniu polskiej branży reklamowej. Specjalista w zakresie jakościowych badań rynkowych, społecznych i wspomagania procedur decyzyjnych w biznesie. Jest autorem 112 publikacji naukowych oraz popularno-naukowych. Od roku 1996, tj. od momentu powstania spółki, jest prezesem Zarządu Public Profits Sp. z o.o. (Spółka Public Profits jest firmą wyspecjalizowaną w badaniach i  ekspertyzach społeczno-ekonomicznych oraz marketingowych).

    Komentarze mogą zamieszczać tylko osoby zalogowane.
    Zaloguj się i komentuj...

    Rocznica śmierci ks. abp Ignacego Tokarczuka

    Aktualności |  czwartek, 29, grudzień 2016
          Dziś przypada 4 rocznica śmierci ks. abp Ignacego Tokarczuka, kapłana katolickiego, metropolity przemyskiego (ur. 1918). Świ...
    Czytaj Dalej...

    Portrety księżnej z Łańcuta

    Aktualności |  czwartek, 27, październik 2016
      W Muzeum-Zamku w Łańcucie zakończyła się wystawa czasowa upamiętniająca 200 rocznicę śmierci Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej. „Portrety...
    Czytaj Dalej...

    Wystawa z Jasła

    Super News |  środa, 03, luty 2016
      Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie zorganizował wystawę fotograficzną odbudowy powojennego miasta Jasła w woj. podkarpackim, które w czasie bi...
    Czytaj Dalej...

    Laureaci konkursu wiedzy o Rzeszowie nagrodzeni

    Super News |  sobota, 26, styczeń 2013
    W piątek, 18 stycznia 2013 roku, w Sali Posiedzeń Rzeszowskiego Ratusza odbyła się uroczysta gala konkursu wiedzy o Rzeszowie pod hasłem „Rzeszów - ...
    Czytaj Dalej...

    Prezes Solidarnej Polski w Nisku, Tarnobrzegu, Stalowej Woli

    Super News |  piątek, 18, maj 2012
      W niedzielę (20 maja) lider Solidarnej Polski Zbigniew Ziobro spotka się z mieszkańcami Niska, Tarnobrzega i Stalowej Woli. Poniżej prog...
    Czytaj Dalej...

    Co łączy Palikota i Komorowskiego

    Super News |  środa, 25, styczeń 2012
    Na portalu www.nowyekran.pl napotkałem bardzo intresujący wpis.  Zainteresowanych zapraszam na http://janpinski.nowyekran.pl/post/49567,broni...
    Czytaj Dalej...

    O dylematach i pułapkach marketingu miasta

    Super News |  sobota, 10, grudzień 2011
    - Marketingu miasta nie da się sprowadzić do promocji miasta. Marketing miasta wymaga konsekwencji i cierpliwości, gdyż efekty nie pojawią się od razu...
    Czytaj Dalej...

    Niedokończone msze wołyńskie

    Super News |  sobota, 12, listopad 2011
    Od poniedziałku (7 listopada br.) w Atrium Collegium Norvidianum KUL (Al. Racławickie 14) można oglądać bardzo ciekawą wystawę „Niedokończone msze...
    Czytaj Dalej...

    Ile mandatów dla Podkarpacia?

    Aktualności |  poniedziałek, 10, październik 2011
    PODKARPACIE. Ważą się losy mandatów dla Podkarpacia. Każda z partii ma ochotę na jak najwięcej miejsc w Sejmie. PiS ma pewnych 14 mandatów, PO 6. PS...
    Czytaj Dalej...

    Najwyższa frekwencja w Czarnej Łańcuckiej

    Aktualności |  niedziela, 09, październik 2011
      PODKARPACIE. Ponad 47,16 proc. mieszkańców Czarnej Łańcuckiej poszło do głosowania do godz. 18. Natomiast najmniej w gminie Dynów, bo tylko 29...
    Czytaj Dalej...

    Odnowić Polskę

    Telewizja i Radio Wyborcze |  wtorek, 04, październik 2011
      Relacje dźwiękowe ze spotkania z Posłem Zbigniewem Ziobro:   Spotkanie w Sędziszowie Małopolskim - 2 października 2011 r. ...
    Czytaj Dalej...

    Odnowić Polskę

    Super News |  poniedziałek, 03, październik 2011
    RZESZÓW, JAROSŁAW. – Potrzebny jest pozytywny scenariusz, aby odnowić Polskę. Media liberalne, sprzyjające obecnemu rządowi, nie koncentrują się na ty...
    Czytaj Dalej...
    Copyright © 2017 Gazeta Parlamentarna. Wszelkie prawa zastrzeżone.
    Projekt i wykonanie Studio-Gestgraf

    Nasi Partnerzy

    Polecane Strony

    Media Podkarpackie

    Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. ks. B. Markiewicza w Jarosławiu