Miejscowość Stanisławów w gminie Baranów

Wójt gminy Baranów patrzy z nadzieją na centralne lotnisko. Mieszkańcy są podzieleni. Eksperci i politycy miesiącami spierali się o sens budowy Centralnego Portu Lotniczego „Solidarność”. Wybór padł na gminę Baranów. Ostatni o sprawie dowiadują się główni zainteresowani – mieszkańcy. A dla realizacji inwestycji trzeba będzie przesiedlić kilkadziesiąt rodzin.

 

Stanisławów w gminie Baranów, okolice Grodziska Mazowieckiego, jakieś 40 km od Warszawy. Gmina jest typowo rolnicza, grunty orne zajmują ok. 90 proc. powierzchni, mieszka tu nieco ponad 5 tys. dusz.

Krajobraz mniej rolniczy – CPK Solidarność                                              

Jednak krajobraz w ciągu następnej dekady mocno się tu zmieni. Część ornych gruntów pokryje beton i stal, potrzebne do wybudowania ogromnego lotniska i węzła kolejowo-drogowego. Obszar przewidziany pod CPK to ok. 800 ha. Dla zobrazowania – to w uproszczeniu prostokąt o powierzchni 4 km na 2 km. Ukończenie CPK przewidziano na 2028-2029 r., kosztem – według aktualnych szacunków – 20 do 30 mld zł.

– To na pewno ogromna szansa na rozwój nie tylko gminy, ale także całego rejonu– mówił w Radiu Dla Ciebie wójt gminy Baranów Andrzej Kolek.

Eksperci i politycy miesiącami spierali się o zasadność takiej inwestycji. Po długich sporach politycy na konferencji prasowej ogłosili dumnie nową lokalizację. Ostatni dowiedzieli się najbardziej zainteresowani – mieszkańcy.

Mieszkańcy podzieleni ws. CPK

Zdania są podzielone. – Będzie duży hałas. Sprowadziłam się na wieś, by mieć ciszę i spokój, a nie gwar przy lotnisku – mówi RDC jedna z mieszkanek.

– Jest to faktycznie bardzo duża inwestycja, pozwala na rozwój gminie, ale z perspektywy mieszkańca, to nie bardzo, jak będą lądować nad głową samoloty– wtóruje inna.

Kolejny rozmówca radia dotknął newralgicznej kwestii. – Nie wiadomo, kto zostanie, kogo wykupią, tylko wiemy, że ma być – mówi jeden z mieszkańców.

Żeby inwestycję zrealizować, należy przesiedlić kilkadziesiąt rodzin.

– Należy też brać pod uwagę, że będą uciążliwości – powiedział wójt. – Bardziej szczegółowe informacje, na czym nam będzie najbardziej zależało, zrodzą się wtedy, jeśli już będzie pewna koncepcja, materiał, nad którym będzie można pracować – dodał wójt Andrzej Kolek.

CPK ma swoich kibiców wśród okolicznych mieszkańców, nie wszystkim inwestycja przeszkadza. – Uważam, że to dobrze, bo gmina jest mało rozwojowa, rolniczo też już taka wygasła, więc może gdyby się coś działo, będzie to dobry pomysł – mówi RDC jedna z mieszkanek.

– Im więcej pracy, tym dochody są większe, większe wynagrodzenie. Jesteśmy za, minusów nie widzę, niech się coś dzieje w Polsce – wtóruje inny.

Dlaczego Baranów?

Wybór padł akurat na gminę Branów, bo ma dwa duże atuty komunikacyjne. Przecina ją autostrada A2, leży ponadto w pobliżu linii kolejowej Żyrardów – Koluszki – Łódź.

Gdyby rząd chciał zaoszczędzić na inwestycjach towarzyszących, wystarczy dobudować trzeci pas na autostradzie A2, dodatkowy węzeł – w okolicach Miejsca Obsługi Podróżnych Baranów – oraz dwupasmową drogę dojazdową. Podobnie jest z połączeniem kolejowym – brakuje jedynie łącznika do wyremontowanej w ostatnich latach linii kolejowej z Warszawy do Łodzi.

Nie zmienia to faktu, że w takiej sytuacji, oba połączenia raczej okażą się niewydolne. Jeżeli więc spełnią się zapowiedzi rządu, powstanie co najmniej nowa trasa kolejowa – może nawet w formie kolei dużych prędkości.

W rozmowie z Onetem prezes PKP Krzysztof Mamiński mówił, że jedną z inwestycji kolejowych może być np. przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej na północ.Koniec jej obecnego przebiegu w okolicach Grodziska Mazowieckiego dzieli od przyszłego portu raptem 7 km.

Wydolne czy nie, z lub bez błogosławieństwa mieszkańców, sprawa jest już raczej przesądzona. – Zostałem zobowiązany przez Radę Ministrów do przedłożenia w przyszłym tygodniu projektu uchwały, na mocy której zostanie zatwierdzona koncepcja budowy portu Solidarność, czyli Centralnego Portu Komunikacyjnego dla Rzeczpospolitej Polskiej – powiedział z kolei Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 Więcej na: 

http://businessinsider.com.pl/wiadomosci/centralny-port-komunikacyjny-w-stanislawowie-gmina-baranow/jjcdc8k

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.