W Rzeszowie rozpoczyna się Festiwal Nowego Teatru

RZESZÓW. Dzisiaj w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej odbyła się konferencja prasowa poświęcona 07. Festiwalowi Nowego Teatru [59. Rzeszowskim Spotkaniom Teatralnym] oraz przeglądowi Off-Rzeszów. Zaprezentowano na niej program Festiwalu i omówione poszczególne spektakle.

Gdy pierwszy raz wypowiedziałem na głos hasło tegorocznej edycji festiwalu, zaczerpnięte z „Przesłania Pana Cogito” Zbigniewa Herberta powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem, czegoś mi w nim zabrakło – powiedział Tomasz Domagała, kurator nurtu głównego 07. Festiwalu Nowego Teatru. – Pomyślałem, że powtarzanie wielkich słów jest niebezpieczne przede wszystkim dla nich samych, łatwo bowiem w bezmyślnym powtarzaniu zgubić ich sens. Wydało mi się również, że wszystkie te wielkie słowa, w dzisiejszym świecie nadużywane do różnych politycznych celów, skompromitowały się tak bardzo, że kompletnie straciły w przestrzeni publicznej swoją moc. Co nam jednak po nich zostaje? Dobre pytanie, zwłaszcza w kontekście Festiwalu Nowego Teatru. Gdy wróciłem do wiersza Herberta okazało się, że owe wielkie słowa są tam umieszczone w określonym kontekście, który zmienia trochę ich wymowę. Jako że są częścią strofy: powtarzaj stare zaklęcia ludzkości bajki i legendy/ bo tak zdobędziesz dobro którego nie zdobędziesz/ powtarzaj wielkie słowa powtarzaj je z uporem/ jak ci co szli przez pustynię i ginęli w piasku, spuentowanej kolejną a nagrodzą cię za to tym co mają pod ręką chłostą śmiechu zabójstwem na śmietniku, dopiero w pełnym kontekście można wyczuć ich charakterystyczną herbertowską ironię. Zmienia ona postać rzeczy, bo kieruje naszą uwagę na to, co ukryte między wierszami, na to, co ważne; wyklucza płaski hurraoptymizm, kierując naszą uwagę w stronę głębokiego namysłu nad tym, co znaczy dziś kilka liter ułożonych w zgrabne zdanie.

Jak zaznaczył Tomasz Domagała, kurator nurtu głównego 07. Festiwalu Nowego Teatru, podobnie jest z teatrem, który w tej edycji będzie prezentowany. – Wychodzi on od szeleszczących słów, układających się na scenie w obraz świata, którego odbudowanie – zwłaszcza po pandemii i związanym z nią kryzysie – jest naszym podstawowym zadaniem. Zaproszeni Goście, powtarzając tak dobrze nam znane wielkie słowa, będą zatem nadawać im inne sensy, podważać znaczenia, do których się przyzwyczailiśmy, i budować nowe, współczesne, lecz nie w opozycji do starego, a na jego fundamentach. Czy tak zatem rodzi się nowy teatr początków trzeciej dekady XXI wieku? Przekonajcie się Państwo sami, zapraszam – dodał.

W obliczu powracających zderzeń cywilizacji Zachodu z fundamentalizmem muzułmańskim, który przeciwstawia fanatyzm religijny pragmatyzmowi materialnej wspólnoty konsumentów, coraz bardziej pożądana staje się potrzeba rekonstrukcji duchowego fundamentu naszej kultury, przypomnienia mitów i idei, które legły u podstaw zachodniego świata, wyznaczając jego system wartości i norm moralnych – dodał Jan Nowara, dyrektor głównego 07. Festiwalu Nowego Teatru. – Zapraszam  Państwa serdecznie na festiwal, w którym nowy teatr konfrontuje się z tekstami klasycznymi, także tymi zapoznanymi i nieco „zakurzonymi”. Ta konfrontacja opiera się ona na nowych odczytaniach, które podejmują dialog ze współczesną rzeczywistością,  jednakże bez publicystycznej dosłowności. Reżyserskie rewizje i reinterpretacje, obejmujące rozmaite strategie dramaturgiczne —  w naszym myśleniu o współczesnym teatrze — stają się narzędziem weryfikacji kanonu, terenem sporu o polską i europejską tradycję kulturową.

***

Program 07. Festiwalu Nowego Teatru

22.10 (piątek)

19:10 KTO ZABIŁ KASPARA HAUSERAK. Hetela i R. Stępnia, reż. R. Stępień, Teatr im. Stefana Jaracza w Łodzi (165 min/1 przerwa)/ Duża Scena K

23.10 (sobota)

19:10 KOMEDIA. WUJASZEK WANIAA. Czechowa, reż. J. Piaskowski, Teatr Zagłębia w Sosnowcu (135 min)/ Duża Scena K

24.10 (niedziela)

19:10 KUPIEC WENECKIW. Shakespeare’a, reż. Sz. Kaczmarek, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku (145 min/1 przerwa)/ Duża Scena K

25.10 (poniedziałek)

19:10 WIŚNIOWY SADA. Czechowa, reż. A. Enukidze, Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (90 min)/ Duża Scena K

26.10 (wtorek)

19:10 BIAŁE MAŁŻEŃSTWOT. Różewicza, reż. M. Łyko, Teatr Polski we Wrocławiu (120 min)/ Duża Scena K

28.10 (czwartek)

18:00 SKOPUJĄC KOŁDERKĘR. Dziemidoka, reż. K. Minkowska/ czytanie performatywne/ Szajna Galeria SND

20:00 JAZZ DLA DUCHA/ koncertGaby Janusz/ Scena Patio w Grand Hotel Boutique

20:30 POWRÓT SATURNA (SPACE ODDITY) M. Fortowskiej, reż. A. Jakubczak/ czytanie performatywne/ Szajna Galeria SND

29.10 (piątek)

19:10 BIBLIA: PRÓBA, reż. J. Lorenci, Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (100 min)/ Duża Scena K

30.10 (sobota)

17:00 LA SIRENAM. Mrozińskiej, reż. A. Nasierowska/ czytanie performatywne/ Szajna Galeria SND

19:10 FLYING FISH, chor. Ferenc Fehér, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie (45 min)/ Duża Scena

20:00 Zakończenie Festiwalu/ Duża Scena

K – SPEKTAKL KONKURSOWY               SND – SCENA NOWEJ DRAMATURGII

Po każdym spektaklu zapraszamy na rozmowy z twórcami, które poprowadzi Tomasz Domagała

Leave a Reply

Your email address will not be published.